Положення

ПОЛОЖЕННЯ

про проведення XI Всеукраїнської олімпіади «Юні знавці Біблії – 2018»

у Національному університеті «Острозька академія»

Актуальність проведення олімпіади. Майбутнє особистості, сім’ї, держави, людського суспільства і цивілізації в цілому значною мірою залежить від того, які цінності закладаються в душі молодого покоління. Вирішальну роль у вихованні дітей та молоді відіграє біблійне розуміння особистості як духовно-фізичної істоти, яка складається з духу, душі і тіла. Лише розвиток усіх трьох складових людини: її духовного, душевного (психічного) та фізичного начал дозволяє сформувати гармонійну особистість. Нерозуміння, несприйняття чи свідоме нехтування такою сутністю людини як творіння Божого приводить до її неадекватного виховання і невтішних наслідків, таких як непокора і неповага до старших, хуліганство, злочинність, алкоголізм, розбещеність, наркоманія, ігроманія, комп’ютерна залежність і музикоманія, що проявляються в характері і поведінці молодого покоління.

У процесі виховання дітей і молоді особливе значення має духовно-моральний аспект. У сучасному суспільстві він актуальніший, ніж будь-коли раніше. Тому традиційні виховні інституції: сім’я, школа, церква і громада, мають координувати свої зусилля у сфері духовно-морального виховання підростаючого покоління. Для духовно-морального виховання молодого покоління потрібно все ширше використовувати такі виховні форми, методи і засоби виховного впливу, які вже перевірені національним і зарубіжним педагогічним досвідом і засвідчили свою ефективність. Йдеться про заходи, які використовують виховний потенціал Біблії і християнських цінностей.

В українській школі з початку незалежності Української держави викладаються предмети духовно-морального спрямування на основі християнського віровчення, які засвідчили свій неперевершений виховний потенціал. На жаль, змагальних заходів для школярів, які вивчають ці предмети, на Всеукраїнському рівні до 2008 року не проводилось. У цьому зв’язку важливою формою духовно-морального виховання дітей та молоді стала Всеукраїнська олімпіада «Юні знавці Біблії», яка проходить на базі науково-дослідницької лабораторії християнської етики, психології та педагогіки Національного університету «Острозька академія». З 2013 року в Олімпіаді беруть участь діти дошкільного віку, учні професійно-технічних училищ і студенти вищих навчальних закладів.

Місце проведення олімпіади. Олімпіада «Юні знавці Біблії» зазвичай проходить у декілька етапів. Спочатку вона проводиться в школі, далі в районі, області, а для переможців обласного рівня місцем проведення заключного етапу Олімпіади традиційно стає Національний університет «Острозька академія», правонаступник славнозвісної Острозької академії 16-17 століття, адже саме тут у 1581 році на благословенній острозькій землі побачила світ перша друкована Біблія старослов’янською мовою, зрозумілою для того часу.

Учасники олімпіади. До участі в олімпіаді «Юні знавці Біблії» запрошуються діти дошкільного віку, учні 1-11 класів загальноосвітніх шкіл, учні професійно-технічних училищ та студенти вищих навчальних закладів України, переможці відповідних шкільних та регіональних предметних олімпіад, які вивчають предмети духовно-морального спрямування: «Етика», «Основи християнської етики», «Християнська етика в українській культурі», «Етика: духовні засади», «Людина і світ», «Людина і суспільство», «Релігієзнавство» та інші предмети духовно-морального спрямування.

Мета олімпіади: духовно-моральне виховання дітей та молоді на біблійних цінностях.

Завдання олімпіади:

  • підвищувати інтерес дітей і молоді до систематичного читання Біблії та її використання у повсякденному житті;

  • спонукати дітей та молодь будувати свій світогляд, характер і поведінку на християнських моральних цінностях;

  • сприяти консолідації сім’ї, школи та церкви у духовно-моральному вихованні молоді;

  • інформувати педагогічну громадськість, батьків про предмети духовно-морального спрямування.

Наукові підходи:

  • особистісно-орієнтований підхід розглядає людину як неповторне творіння Боже;

  • діяльнісний підхід передбачає активне залучення конкурсантів до різних видів діяльності: підготовки малюнків та аплікацій, співу, декламування, написання творчих робіт, есе, моделювання життєвих ситуацій та їх вирішення на основі Біблії;

  • компетентнісний підхід, відповідно до якого конкурсанти мають не лише читати Святе Письмо, бути обізнані зі змістом Біблії, але й продемонструвати її використання у повсякденному житті і спонукати до цього інших;

  • синергетичний підхід об’єднує зусилля педагогів, конкурсантів та Бога у процесі духовно-морального виховання.

Наукові принципи:

  • принцип теоцентризму розглядає Бога як Джерело моральних цінностей;

  • принцип біблійної основи має на меті використання Біблії як Слова Божого, спільного для всіх християн;

  • принцип міжконфесійності передбачає залучення до участі в Олімпіаді представників різних конфесій, об’єднаних спільністю християнських моральних цінностей;

  • принцип добровільності має на меті добровільну участь дітей та молоді в Олімпіаді і відповідне прийняття на себе певних зобов’язань;

  • принцип доступності передбачає зрозумілість завдань Олімпіади та їх відповідність віковим особливостям учнів;

  • принцип зв’язку навчання з життям має на меті актуальність завдань Олімпіади, їх зв’язок із життєвими ситуаціями і підготовку дітей до використання біблійних знань на практиці.

Наукові методи:

  • метод ілюстрування – передбачає використання виражальних засобів: малюнків, аплікацій, віршів, пісень, а також досвіду учнів, проектів для демонстрації духовно-моральних істин;

  • метод розповіді використовується для повідомлення про зміст малюнків та аплікацій;

  • метод пояснення (усного чи письмового) застосовується для обґрунтування ролі Біблії у власному житті, поведінки дітей у різних життєвих ситуаціях, значення релігії в особистому житті;

  • метод проектів – передбачає виконання учасниками Олімпіади тривалих соціально значимих завдань, які передбачають надання допомоги іншим людям;

  • ситуативний метод використовується для розв’язання актуальних життєвих ситуацій;

  • метод тестування має на меті перевірити знання учасниками Олімпіади змісту Біблії.

До складу журі входять богослови, релігієзнавці, психологи, педагоги, вихователі дошкільних навчальних закладів, вчителі шкіл, викладачі ВНЗ з предметів духовно-морального спрямування.

Нагородження.

1. Для дітей дошкільного віку та учнів 1-4 класів загальноосвітніх шкіл:

Учасники Олімпіади, які за результатами виконання письмового (усного) тесту на знання Святого Письма набрали найбільшу кількість балів у кожній із вікових категорій, отримують дипломи переможців (І, ІІ та ІІІ місце). За виконання творчої роботи та пісні (вірша тощо) всі учасники Олімпіади отримують грамоти лауреатів у різних номінаціях.

Переможці та всі учасники Олімпіади нагороджуються бібліотечками літератури на духовно-моральну тематику.

2. Для учнів 5-11 класів загальноосвітніх шкіл та професійно-технічних училищ і студентів ВНЗ:

Учасники Олімпіади, які за результатами всіх запропонованих завдань набрали найбільшу кількість балів у кожній із вікових категорій, отримують дипломи переможців (І, ІІ та ІІІ місце). Всі інші учасники Олімпіади отримують грамоти лауреатів у різних номінаціях.

Переможці Олімпіади, які займуть 1 місце серед учнів 9, 10, 11 класів загальноосвітніх шкіл, учнів професійно-технічних училищ та студентів вищих навчальних закладів України, будуть нагороджені поїздкою до християнського оздоровчого табору «Віфанія», що на Закарпатті.

Переможці та всі учасники Олімпіади нагороджуються бібліотечками літератури на духовно-моральну тематику.